torsdag 8. juli 2010

-Den skjeggete mannen var her

Jeg kjente det bare på meg da vi kom opp av undergrunnen bokstavelig
talt under det verdensberømte Silkemarkedet i Beijing. Jeg tror det er
over 1700 butikker i dette enorme bygget. Jeg så bare en av de
hundrevis av butikkene proppfulle med kameraer og mobiltelefoner.
-Her måtte bare min kollega Anders ha passert, tenkte jeg. Han kjørte
da også undergrunn. Vi kom i samtale med jentene i butikken og ganske
riktig de husket en skjeggete mann som bare måtte handle seg en Iphone
og litt utstyr på vei inn i galskapens hus.
Her inne er det nemlig helt villt. Jeg kjøpte et par skjorter etter å
ha gått rundt i ca 15 min. Det ble rått parti. Jentene (det er flest
damer som selger) har jo årevis med erfaring i pruting, mens jeg blir
amatør i forhold. Selvfølgelig fikk jeg prisen ned fra 500-600 kr til
ca 100 kr for to skjorter, men dette tok tid og selvfølgelig bak det
sinte fjeset frydet de seg over å ha lurt enda en Europeer. Den ene
selgeren fortalte meg i etterkant at hennes rekord var å selge en slik
skjorte for 1200 kr. Ja, det finns faktisk dem som er dummere enn
meg....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar