søndag 4. juli 2010

Litt stress før avreise


Stua er full av kofferter. Kona har pakket sine saker og hennes klær får nesten plass i en Fjällräven sekk. Det er fotoutstyret og PC'n min som tar plass.

I går snakket jeg med min kollega Anders som nå er i Beijing. Han skal dra lenger enn oss, men skulle også ta nattoget til Xi'an. Problemet var at alt var fullt fram til den 15. ifølge Anders. Siden vi hadde planer om å reise med tog den 13. så har vi nå et problem. Heldigvis går det fly, men det blir dyrere. Alle detaljene rundt dettte kan jeg ikke skrive her, men tro meg: Dette er innviklet å få til.

På PC'n må jeg muligens installere et lite program som skjuler IP-adressen. Dermed vil jeg kunne surfe på alle nettsider i Kina ifølge pålitelige kilder. Denne bloggen er jo en Google tjeneste og siden Google er i konflikt med kinesiske myndigheter kan det bli problemer å logge seg på bloggen. Det sitter nemlig 125.000 kinesere som kontinuerlig jobber med å sensurere og sperre internettsider som måtte være skadelig for det kinesiske folk. Ja, dette er noe jeg har hørt og rykter skal man som sagt stole på.

Dermed bør jeg være forsiktig med hva jeg skriver, det ville jo være dumt om denne bloggen vil være utilgjengelig for kineserne. 

To dager før vi skal dra. Nå begynner innspurten. Skiboksen er på plass og telt og soveposer ligger trygt på biltaket. Ja, kona sier hun drar da ikke til Kina uten telt....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar